De vrijheid buiten je veilige kaders


Wat voor een kind bijzonder is, is voor een volwassene heel gewoon. Een kind wordt in zijn jonge leventje door de dag heen talloze keren geconfronteerd met dingen die compleet nieuw voor hem zijn. Als volwassene ben je aan zoveel gewend geraakt en heb je geleerd dat het veilig en vertrouwt voelt wanneer de wereld om je heen overzichtelijk en stabiel is. Maar die overzichtelijkheid en stabiliteit lijken soms een doel op zich te zijn geworden in het leven. Het is een doel geworden om je te omringen met veiligheid in plaats van je te omringen met ontwikkeling.

Waar ligt dat gebied waarop je in contact komt het onbekende? Iets waarvoor het referentie kader ontbreekt en waar je buiten je comfort zone komt? Het gebied waar verwondering optreedt en waar je gestimuleerd wordt om je creatieviteit te gebruiken. Tevens het gebied waar de antwoorden te vinden zijn op de problemen die ontstaan zijn in de voorgaande tijd.

De afgelopen jaren dat ik werk met 2 eenvoudige systemen (©Binagrammen en ©Ritmonumerisatie) hebben mij laten zien dat dit gebied in jezelf te vinden is. Hiervoor is geen school of leermeester nodig. De 2 systemen kun je zien als een makkelijk spel waarmee je kunt afdalen naar die gebied waar je jezelf. De beiden systemen gebruiken het alfabet waarmee we gewend zijn om te communiceren en informatie te delen. Vanuit dit bekende alfabet-systeem (dat veilig en stabiel aanvoelt) vertrek je naar het gebied waar een andere taal heerst. Een taal van kleur, vorm en klank.

Onlangs hebben Arnold Veeman en ik gewerkt met deze systemen met docenten van muziekschool Noordakkoord. Zowel zij als wij werden verrast door hun vindingrijkheid maar ook geconfronteerd door het besef dat we erg geconditioneerd zijn. En het dus moeilijk is van ons bekende pad af te raken. Dit te beseffen is al een grote stap vooruit. Om vervolgens met kleine stapjes nieuwe gebieden te verkennen. Dat gaat makkelijker wanneer je je gesteund voelt door heldere kaders die net genoeg structuur bieden om efficient tot nieuwe vormen te komen. Het was erg fijn om de docenten informatie aan te reiken waarmee ze, met een minimale input van mij als leermeester, ervoeren hoe bevrijdend het is om je buiten je eigen bekende veilige kaders te begeven.

Geef een reactie